+47 924 28 860 

Salgs- og garantivilkår for nettbutikk

Salgsvilkår for Metos nettbutikk

Metos nettbutikk er en online nettbutikk som drives av Metos AS (org. 938454213) og selger produkter til private og offentlige bedrifter i Norge. Med mindre annet angis i disse salgsvilkårene, er alle avtaler underlagt kjøpsloven. Metos nettbutikk omtales heretter som «nettbutikk», Metos AS som «Metos», juridisk virksomhet som gjør forretning med Metos AS som «Kunde» og brukeren av tjenesten som «Bruker».

Ikrafttredelse av salgsvilkårene
Kunden aksepterer disse vilkårene ved å bestille produkter fra nettbutikken.

Priser i nettbutikk
Nettbutikkens priser er nettopriser i NOK, mva kommer i tillegg. Alle priser gjelder for levering utenfor varehuset i Oslo, og inkluderer transportpakking. Prisene inkluderer ikke frakt, montering og opplæring på kundens/brukers sted. Vi tar forbehold om feil som kan forekomme. 
Vi forbeholder oss retten til å endre prisene hvis valutakurser, merverdiavgift, produksjonskostnader, importtoll eller andre gebyrer og avgifter utenfor leverandørens kontroll endres før leveringsdato.

Generelt
Alle forsendelser er forsikret for transportskade på vegne av selger. På grunn av kontinuerlig produktutvikling forbeholder Metos seg retten til å foreta endringer i produkter, produktinformasjon og priser. Vi tar forbehold om at feil eller mangler kan forekomme. Metos kan ensidig endre salgsvilkårene ved å legge ut informasjon om endringene i nettbutikken. Alle bestillinger er underlagt de på tidspunktet gjeldende priser og salgsvilkår. Lovmessige endringer skal gjelde fra datoen de trer i kraft, uten forvarsel.

I Outlet-butikken tar vi forbehold om feil og eventuelt utsolgte produkter.

Bedriftskundekonto og kundeinformasjon 
Kunden kan bestille i nettbutikken uten å registrere brukerprofil. Betalingsmåte for kjøp uten brukerprofil vil være kreditt- eller betalingskort. Ved å registrere seg med bedriftskundeprofil, kan man velge faktura som betalingsmåte. Fakturakjøp forutsetter at bedriften er kredittverdig og at faktura kan sendes elektronisk på EHF eller e-post. Ved registrering av bedriftskundeprofil forbeholder Metos seg rett til å foreta kredittsjekk og eventuelt å avslå fakturakjøpet. 

Bedriftskundekontoen kan kun brukes av den kunden som har oppgitt sitt navn under registreringen. Kunden er ansvarlig for å holde informasjon om bruker-ID, passord og bedriftskundekonto konfidensiell, samt å begrense tilgang til dem. Hvis kunden har grunn til å mistenke at datasikkerhet har blitt kompromittert må kunden umiddelbart informere Metos ved hjelp av kontaktskjemaet på nettsiden.

Leveringstid
Nettbutikken gir en beregnet leveringstid for hvert produkt. Varer som finnes på lager i Oslo sendes normalt innen 1-2 virkedager etter at ordre er registrert. Varer på lager ved vårt hovedkontor i Finland sendes normalt innen 7 dager etter ordren er registrert. For bestillingsvarer vil eksakt leveringstid formidles i tilsendt ordrebekreftelse.
Vi tar ikke ansvar for forsinkede leveringer.

Levering 
Metos sender kun til adresser i Norge. Kunden blir bedt om å spesifisere ønsket leveringsmåte i det ordren legges inn. Ellers har Metos rett til å sørge for at varene sendes til leveringsstedet på den mest kostnadseffektive måten.

Leveringsgebyr
For bestillinger foretatt via nettbutikken og betalt før levering, er leveringsgebyrene som følger:
Hvis ordrens totalverdi, ekskl. mva, er under NOK 5 000,00 er fraktkostnad NOK 400,- ekskl. mva. Det kreves ikke fraktkostnad for ordre med en verdi på NOK 5 000,00 eller mer (ekskl. mva).​​​​​​

Betalingsmåter
Kunder i nettbutikken kan velge mellom følgende betalingsmåter:
-Kredittkort (Visa, Mastercard, Eurocard, American Express)
-Betaling med faktura, netto pr. 15 dager 
Dette forutsetter fakturaavtale med Metos. Har man ikke dette må man registrere seg i Metos nettbutikk.

Fakturaer leveres som elektronisk faktura på EHF eller e-post. 
Vi tar et behandlingsgebyr på NOK 300,00 ekskl. mva for endringer i fakturainformasjon som kunden ber om etter at fakturaen er sendt.

Med mindre annet er avtalt har Metos rett til å fakturere avtalt kjøpesum når varene er levert.
Hvis Kunden ikke betaler fakturaen senest på forfallsdato har Metos rett til å fakturere 
purregebyr og forsinkelsesrente på 12,5%. Hvis fakturabeløp ikke betales etter tilsendt inkassovarsel, vil rettslig inkasso iverksettes og ytterligere inkassoomkostninger tilkommer.

Eierskap 
Metos AS beholder full eiendomsrett for alle varer som selges inntil kjøpesummen er betalt i sin helhet, inkludert avgifter, renter og omkostninger.
 

Utstyrsgaranti og garantibetingelser 
Garantien dekker reparasjon av feil i råmateriale eller produksjon og følgende skade som har blitt rapportert i garantiperioden. De nevnte feilene korrigeres ved at produktet repareres til bruksklar stand. Eventuelle defekte deler som erstattes av nye tilhører Metos. 

Dersom det innen 1 år fra levering, eller fra det tidspunkt varen kunne vært levert fra selger dersom dette kommer tidligere, oppstår material-, produksjons- eller konstruksjonsfeil, skal varen anses å ha en mangel med mindre selger kan godtgjøre at feilen skyldes skade eller mangler som er oppstått som følge av:
– at installasjonen ikke er utført av selger eller den selger utpeker, og denne ikke er utført i henhold til bruksanvisninger/instruksjoner eller gjeldende offentlige bestemmelser
– mangelfullt vedlikehold, behandling/bruk i strid med bruksanvisninger/instruksjoner eller annen uforsvarlig behandling, inngrep/reparasjoner utført av personer som ikke er autoriserte reparatører på produktet eller ved bruk av uoriginale deler
– uhell eller andre forhold etter leveringen som ligger utenfor selgerens kontroll herunder spenningsvariasjoner utover +/- 10 % av merkespenning, lynnedslag, elektriske forstyrrelser eller uregelmessigheter i vannforsyningen
- korrosjon/avleiring som følge av plassering i unormalt fuktige rom eller på grunn av vannkvaliteten 
- slitasje som følge av normal bruk feil eller mangler som skyldes materiale fra kjøper, eller konstruksjoner som er foreskrevet eller spesifisert av kjøper
- transport eller flytting av produktet

Garantien gjelder heller ikke reparasjon av feil som er irrelevante med tanke på produktets funksjonelle tilstand eller utseende. Vedlikeholdstiltak som er forklart i drifts- og vedlikeholdsinstruksjoner, justeringer som er beregnet utført av brukeren og opplæring av brukeren i bruk av produktet dekkes ikke av garantien. Indirekte skader dekkes ikke av garantien.

Forespørsler om garantireparasjon må sendes til Metos AS uten forsinkelse og i løpet av garantiperioden. Utstyr som er vanskelig å flytte eller utstyr som er montert som en fast del av kjøkkenet vil om mulig bli reparert i kundens lokaler. Produkter som er enkle å flytte på kan Kunden levere til reparasjon på Metos verksted for egen regning og ansvar. Reparert utstyr kan hentes av Kunden eller leveres for Kundens kostnad ved bruk av en transportmetode som Kunden velger.
Garantireparasjoner utføres så snart som mulig innen normal arbeidstid (man–fre 8:00–16:00). Hvis arbeidet på forespørsel fra Kunden utføres utenfor normal arbeidstid vil kostnadene for dette arbeidet, inkludert overtidsbetaling, påløpe.

Reklamasjon/Ansvar for manglende samsvar
Kunde forplikter seg straks, og ikke senere enn 7 dager etter mottak av varen(e), om å informere selger skriftlig om eventuelle feil/mangler ved levert produkt slik at vi kan verifisere og rette opp problemet. 
Avhengig av situasjonen kan produktet erstattes eller repareres, eller saken kan løses med avslag i pris. Metos ansvar vil i alle tilfeller være begrenset til kjøpsprisen som ble betalt av Kunden. Metos er ikke ansvarlig for direkte eller indirekte kostnader eller tapte inntekter som skyldes defekte produkter og tjenester, eller bruk av disse.

Returer
Retur av varen(e) aksepteres hvis leveransen ikke samsvarer med bestillingen eller hvis varene er defekte, og hvis selgeren har blitt informert innen 7 dager etter at Kunden har mottatt varen(e). Returer må alltid avtales på forhånd med vårt kundesenter. Maksimalt 80% vil bli refundert for retur av standard produkter hvis returen ikke er på grunn av selgerens feil. Kunden har ingen rett til å returnere spesialtilpassede produkter og spesialprodukter.

Retur av et bestilt produkt må avtales med Metos kundesenter, som kan kontaktes på tlf. 92428860. Åpningstider er mand.– fred. 08:00–16:00. Når retur er avtalt vil det bli sendt et returdokument til Kunden. Dette dokumentet må festes til produktet som returneres. Kunden må returnere produktet for egen regning til Metos på følgende adresse: 
Metos AS, Rosenholmveien 4A, 1252 Oslo. Når Metos mottar produktet blir det sjekket. 
Når retur er godkjent, blir det utstedt kreditnota på avtalt beløp som utbetales til Kunden på samme konto som ble benyttet til å utføre betalingen.

Informasjonssikkerhet/Datasikkerhet
Informasjonen som Kunden har oppgitt lagres i Metos' kunderegister. Informasjonen brukes til å administrere og vedlikeholde kundeforholdet. Metos gir ikke informasjon til tredjeparter. Vår personvernerklæring og databeskyttelse finner du i denne linken.

Metos bruker informasjonskapsler i sine online tjenester. De hjelper oss med å sikre, optimere og utvikle siden. Kunden kan velge å blokkere bruken av informasjonskapsler eller endre innstillingene for informasjonskapsler ved å klikke på ikonet for informasjonskapsler nederst til venstre på vår nettside. Noen deler av våre online tjenester kan bli tregere eller utilgjengelige hvis bruken av informasjonskapsler blokkeres.

Informasjonen som gis av kunden lagres Metos kunderegister. Informasjonen brukes til å administrere og vedlikeholde kundeforholdet. Metos deler denne informasjonen med tredjeparter. Vår personvernpolitikk finner du nederst på denne siden. Metos e-tjenester bruker informasjonskapsler for å gi bedre ytelse og en bedre brukeropplevelse. Disse informasjonskapslene kan deaktiveres ved å følge anvisningene for endring av innstillinger for informasjonskapsler. Hvis du deaktiverer informasjonskapslene, kan enkelte funksjoner på nettstedet ikke virke slik de skal.